معرفی یک مدل خاص از Lamborghini Diablo VT که در سایت مزایدهای Bring a Trailer برای فروش گذاشته شده.
وقتی کانتاش از سلطنت بهعنوان پادشاه لامبورگینیها کنار رفت، جای خالی بزرگی باقی گذاشت. با این حال، تا زمان خداحافظیاش در سال ۱۹۹۰، حالوهوای یک خوانندهی قدیمی موسیقی راک-متال را پیدا کرده بود. اما جای نگرانی نبود، چون مهندسان در مقر لامبورگینی در سانتا آگاتا بولونیزه ایتالیا، جانشینی شیطانی را آماده کرده بودند.
اسمش دیابلو بود. و این دیابلو VT 6.0 مدل ۲۰۰۱ با ظاهری خیرهکننده که گفته میشود تنها نمونهای است که با رنگ خاص Verde Hydra ساخته شده اکنون در سایت مزایده Bring a Trailer برای فروش گذاشته شده است. طراحی آن به اندازهی کانتاش LP400 اولیه تمیز و ساده است، اما با سیستم چهارچرخ محرک، قدرت موتور V12 را مثل یک لامبورگینی مدرن به زمین منتقل میکند. گیربکس دستی پنجسرعته با دروازه فلزی نمایان و دستهدندهای به اندازهی توپ بیسبال، این خودرو را به نقطهی تلاقی کامل گذشته و آیندهی لامبورگینی تبدیل کرده است.

در حالی که نام کانتاش از یک واژهی نفرینآمیز دورهی طاعون سیاه در گویش پیدمونتی گرفته شده (بهمعنای «آلودگی»)، دیابلو نام خود را از گاوهای جنگی اسپانیایی گرفته—همانند مدل میورا. این خودرو ابتدا با موتور V12 به حجم ۵.۷ لیتر و محور عقب معرفی شد، اما مدل VT در اوایل دهه ۹۰ میلادی سیستم چهارچرخ محرک با تمرکز بر محور عقب را معرفی کرد. VT مخفف Viscous Traction است، و این نمونه دارای دیفرانسیل لغزش محدود در جلو و عقب است. تنها ۲۵ درصد گشتاور به چرخهای جلو منتقل میشود، پس هنوز هم باید با احتیاط رانندگی کرد.
در استانداردهای امروزی سوپراسپرتها، رینگهای ۱۸ اینچی ممکن است مثل چرخهای کابین تلویزیون دهه ۸۰ به نظر برسند، اما در اینجا بسیار بزرگ جلوه میکنند. چون دیابلو در مجموع از آنچه انتظار دارید کوچکتر است—کمارتفاع و جمعوجور. تقریباً تمام خودرو از موتور تشکیل شده، با دو صندلی و درهای قیچیشکل نمادین. این مدل متعلق به آخرین سال تولید یعنی ۲۰۰۱ است و طراحی آن کمی بهروزرسانی شده.

در مورد موتور، عدد 6.0 کاملاً برازندهی این خودروست. موتور V12 ششلیتری آن فاقد توربوشارژ، سیستم هیبریدی یا هر ترفند مدرن دیگری بهجز تزریق سوخت است. قدرتی معادل ۵۴۳ اسببخار و گشتاوری برابر با ۶۲۸ نیوتن متر تولید میکند، و صدایی شبیه به گروهی از ۱۲ پاواروتی که اوج قطعهی Nessun Dorma را میخوانند، از آن شنیده میشود.

با تنها ۱۹ هزار مایل کارکرد و رنگی کمیاب، مالک بعدی این دیابلو میتواند آن را در گاراژ پارک کند، روی صندلی بنشیند و فقط با نگاه کردن از زیباییاش لذت ببرد. واقعاً همینقدر چشمنواز است.
اما دیابلوهای مدلهای پایانی برای «دویدن با شیطان» ساخته شدهاند. این نمونه دارای لاستیکهای نو و سابقهی سرویسهای متعدد است، و عملاً فریاد میزند که باید آزاد شود. دروازهها را باز کنید و بگذارید گاو وحشی آزادانه بتازد.
مزایده در تاریخ ۳۱ اکتبر به پایان میرسد.
