تسلا موتور Tesla inc بخش اول

مقدمه

تسلا، شرکت شرکت چند ملیتی خودرو و انرژی پاک امریکایی است که مقر آن در استین تگزاس است. تسلا وسایل نقلیه الکتریکی (ماشین ها و کامیون ها)، دستگاه های ذخیره انرژی باتری ثابت را از خانه تا مقیاس شبکه، پانل های خورشیدی و سفال‌ خورشیدی (نوعی سلول خورشیدی که شبیه سفال سقف) و محصولات و خدمات مرتبط طراحی و تولید می کند. شرکت آن یعنی تسلا انرژی یک نصب کننده عمده سیستم های فتوولتائیک در ایالات متحده است و یکی از بزرگترین تامین کنندگان جهانی سیستم های ذخیره انرژی با 6.5 گیگاوات ساعت (GWh) نصب شده در سال 2022 است.
تسلا یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است و از سال 2023 با ارزش ترین خودروساز جهان است. در سال 2022، این شرکت با 18 درصد سهم، بازار خودروهای الکتریکی دارای باتری را رهبری کرد.

تاسیس

این شرکت به عنوان تسلا موتورز، در تاریخ 1 ژوئیه 2003، توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ ثبت شد. ابرهارد و تارپنینگ به ترتیب به عنوان مدیر عامل و CFO خدمت کرده اند. ابرهارد گفت که او می خواهد “یک تولید کننده خودرو که همچنین یک شرکت فناوری است”، با فن آوری های اصلی خود به عنوان “باتری، نرم افزار کامپیوتری و موتور اختصاصی” ایجاد کند. ایان رایت سومین کارمند تسلا بود که چند ماه بعد به آن پیوست.
در فوریه 2004، دوره سرمایه گذاری A در شرکت 5/7 میلیون دلار (معادل 12 میلیون دلار در سال 2022) جذب سرمایه داشت، همچنین ایلان ماسک 7/6 میلیون دلار (معادل 10 میلیون دلار در سال 2022) دیگر نیز به شرکت اضافه کرد، او دوسال قبل 100 میلیون دلار از فروش سهام خود در پی‌پال دریافت کرده بود که توانسته بود این مقدار سرمایه گذاری در شرکت داشته باشد این رخداد منجر شد که ماسک رئیس هیئت مدیره و بزرگترین سهامدار تسلا شود. جفری برایان استرابل در ماه مه 2004 به عنوان مدیر ارشد فنی به تسلا پیوست.
دوره سرمایه گذاری A نامی است که معمولا به اولین تامین مالی قابل توجه در شرکت گفته می‌شود.
حل و فصل دعوی در دادگاه توسط ابرهارد و تسلا در سپتامبر 2009 موافقت کرد اجازه می دهد تا هر پنج – ابرهارد، تراپنینگ، رایت، ماسک و استرابل – خود را بنیانگذاران.